မိဂါဒဝုန္ကို မြတ္ဆလင္မ်ား ဖ်က္ဆီးပံု
ဗာရာဏသီၿမိဳ႕တြင္း၌ ေသာင္းက်န္းေမႊေနွာက္ခဲ့ျပီးေသာ
ရွင္၏ဓမၼစၾကာတရားဦးကို ေဟာေတာ္မူရာ မိဂဒါဝုန္ေတာသို့ တစ္ဟုန္တည္း ခီ်တက္လာျပီးလွ်င္ ေက်ာင္း, ေစတီ
စေသာ အေဆာက္အအံုတို႕ကို ရက္ရက္စက္စက္ စတင္ဖ်က္ဆီးေလေတာ့သည္။၄င္းတို႕၏
ေစတီ၊ ပုထိုးစေသာ အေဆာက္အအံုတို႕မွာ လက္ရိွအေျခအေနသို့ ေရာက္ရေလသည္။
(A Guide to Buddhist ruins of Sarnath, By Daya Ram Sahni, M.A, Director General of Archaeology in India). Page No.5
The monastic settlement of Sarnath continued in use until the end of the 12th century when it was
devastated in 1194 A.D, By Mohammed Ghory when his general Qutb-ud-din defeated Jaya Chandra,
the raja of Benares, and destroyed a large number of temples and images. ၿမိဳ႕
မစၥတာဒယာရာမ္ရွဟနီအမ္၊ ေအ၏မိဂဒါဝုန္လမ္းညႊန္ေခၚေသာစာအု
သည္မွာ-
''မိဂဒါဝုန္ရိွ ေက်ာင္းေတာ္မ်ားကို ခရစ္ ၁၂-ရာစု ကုန္ခါနီးျဖစ္ေသာ ၁၁၉၄-ခုနွစ္အထိ ဆက္လက္အသံုးျပဳ
ခဲ့ေလသည္။၄င္းနွစ္တြင္ မိုဟာမက္ေဂၚရီ၏ဗိုလ္မွူးၾကီးတစ္
ဇယခ်နၵရမင္းအား သတ္ျဖတ္၍ မ်ားစြာကုန္ေသာ ေစတီမ်ား၊ ေက်ာင္းမ်ားနွင့္ရုပ္တုေတာ္မ်ား
ေအာင္ ျဖစ္ေလသည္။
(ဆိုလိုရင္းမွာ ဇယခ်နၵရမင္းက်ဆံုးျပီးေနာက္ မြတ္ဆလင္တို႕ ဖ်က္ဆီးပစ္ေသာ အေဆာက္အအံုေပါင္းမ်ားစြာတို႕
တြင္ မိဂဒါဝုန္အေဆာက္အအံုမ်ားလည္း ပါဝင္ေလသည္ဟုဆိုလို၏။)
It has been stated above that the final destruction of Sarnath Buildings was presumably the work
of Mohammed Ghory and the condition of the remains that have been unearthed shows clearly that their
overthrow was due to a violent catastrophe accompained with thunder and fire.
အဓိပၸါယ္။ ။ထိုအေၾကာင္းနွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ သိရိွရသည္မွာ မိဂဒါဝုန္ရိွေက်ာင္းေတာ္ၾကီးမ်ာ
ပ်က္စီးရျခင္းမွာ မိုဟာမက္ေဂၚရီ၏လက္ခ်က္ေၾကာင့္ျဖ
စဖြယ္ ဖ်က္ဆီးခဲ့ေၾကာင္းကို ယခုေပၚလ်က္ရိွေသာ အေဆာက္အအံု အၾကြင္းအက်န္မ်ားက ထင္ရွားစြာ ေဖၚျပထားေလ
သည္။
Major Kitto's excavations gave ample proof of the fact that the monastery had been destroyed by
a great fire applied by the hands of hostile invaders. The conflagration was "So sudden and rapid as to
force the monks to abandon their very food", for the explorer found "the remains of ready-made wheaten
cakes in a small recess". I myself found in the two cells referred to above several earthen pots containing
remnants of cooked rice.
အဓိပၸါယ္။ ။''ေမဂ်ာကစ္တိုးက ေရးသားေဖၚျပသည္မွာ က်ဴးေက်ာ္ဝင္ေရာက္ တိုက္ခိုက္ေသာ ရန္သူတို႕သည္
ေက်ာင္းေတာ္ၾကီးကို မီးရိႈ့၍ စင္စစ္မေသြ ဖ်က္ခဲ့ေလသည္။ ရုတ္တရက္ ေလာင္ကြ်မ္းလာေသာ မီးၾကီး၏အရိွန္ေၾကာင့္
ရဟန္းေတာ္မ်ားမွာ စားေနေသာ အစားအစာကိုပင္ စြန့္လႊတ္ရေလသည္။ သြားေရာက္ရွာေဖြသူတို႕သည္ ဂ်ံဳျဖင့္ျပဳလုပ္
ထားေသာ ကိတ္မုန့္မ်ားကို အခန္းငယ္ကေလးမ်ားတြင္ ေတြ႕ရိွရေလသည္။ ထိုအခန္းငယ္ ၂-ခန္းထဲ၌ ကြ်နု္ပ္ကိုယ္တိုင္
ခ်က္ထားေသာထမင္းမ်ားပါဝင္ေသာ ေျမအိုးကေလးမ်ားကို ေတြ႕ရိွရေသး၏။''
(History of Benares by Prof. A. H. Altekar, M.A,L.L.B., D.Litt).
Page No.23
The prosperity of Benares was destined to come soon to an end. King Jaya Chandra, who was
ruling Kananj at the time of the invasion of Mohammed Ghory, was unable to drive back the invaders
Kanauj was conquerd by Mohammed in 1193. We are told that a thousand temples of Benares were destroyed
and Masjid were built over their sites....and 1,400 camels were required to carry the plunder.
အဓိပၸါယ္မွာ။ ။''ဗာရာဏသီျပည္ၾကီး၏ ခ်မ္းသာၾကြယ္ဝမႈသည္ မၾကာမီပင္ ပ်က္စီးရန္ ကံၾကမၼာဖန္တီးေပးေလ
ေတာ့သည္။ မိုဟာမက္ေဂၚရီသည္ ကာသိကရာဇ္တိုင္း ဗာရာဏသီၿမိဳ႕ကို တိုက္ခိုက္စဥ္က ဘုရင္ဇယခ်နၵရမွာ က်ဴး
ေက်ာ္ဝင္ေရာက္ တိုက္ခိုက္သူတို႕ကို မတြန္းလွန္နိုင္ေလရကား ၁၁၉၃-ခုနွစ္တြင္ ေဂၚရီသည္ ကာသိကရာဇ္တိုင္းကို
ေအာင္ျမင္ေလေတာ့သည္။ ကြ်နု္ပ္တို႕ ၾကားဖူးသေလာက္မွာ သူသည္ ဗာရာဏသီၿမိဳ႕ရိွ မ်ားစြာေသာ ေစတီ၊ ပုထိုးမ်ား
ကို ဖ်က္ဆီး၍၄င္းေနရာမ်ားတြင္ ဗလီေက်ာင္းမ်ား ေဆာက္လုပ္ၾကေပေတာ့သည္။ တိုက္ခိုက္လုယက္၍ရေသာ ပစၥည္း
မ်ားကို ကုလားအုပ္ေပါင္း ၁၄ဝဝ-နွင့္သယ္ေဆာင္သြားေလသည္။''
ဤသို့လွ်င္ ဆရာအမ်ိဳးမ်ိဳးတို႕ ေရးသားၾကသည္ကို ေထာက္ခ်င့္၍ ဗာရာဏသီၿမိဳ႕နွင့္မိဂဒါဝုန္ေတာရ
အအံုတို႕မွာ မြတ္ဆလင္တို႕၏လက္ခ်က္ေၾကာင့္ ပ်က္စီးရေလေၾကာင္း ထင္ရွားေလသည္။ မိဂဒါဝုန္ေတာကို မြတ္ဆလင္တို႕
သည္ ၂-ၾကိမ္တိုင္တိုင္ ဝင္ေရာက္တိုက္ခိုက္ေလေတာ့သည္။၄င
သည္။ ပထမဝင္ေရာက္တိုက္ခိုက္ခဲ့သူကား အၾကြင္းမဲ့မဖ်က္ဆီးခဲ့ေခ်။ အနည္းငယ္မွ်သာ ဖ်က္ဆီး၍ ပစၥည္းမ်ားနွင့္
ဘုရားဘ႑ာေတာ္မ်ားကို လုယူသြားေပသည္။
ေနာက္ထပ္ဖ်က္ဆီးသူ ေဂၚရီသည္သာလွ်င္ နာလန္မထူနိုင္ေအာင္ ဖ်က္ဆီးပစ္ေလသည္။ ရဟန္းေတာ္မ်ားမွာ
ဆြမ္းစားေနဆဲတြင္ အသတ္ခံၾကရရွာေလသည္။
(Natabats History of India)ေခၚစာအုပ္တြင္ ဘုန္းေတာ္ၾကီးမ်ားအား စစ္သားမ်ားဟု အထင္မွားျခင္းေၾကာင့္
သတ္ပစ္ေလသည္ဟူ၏။ ဤစကားမွာ ယုတၲိမရိွ။ အကယ္၍ ဤဌာနရိွ ရဟန္းေတာ္မ်ားအား စစ္သားမ်ားဟု အထင္
မွားေလသည္ျဖစ္အံ့။ တျခားေနရာရိွ သံဃာေတာ္တို႕မွာ လြတ္စရာအေၾကာင္းရိွသည္။ တျခားဌာနရိွ ရဟန္းေတာ္တို႕မွာ
လည္း ဤကံၾကမၼာနွင့္ဆံုစည္းၾကရေလေသာေၾ
ျဖစ္ေလသည္။ ကုလားအုပ္ေပါင္း ၁၄ဝဝနွင့္ယူေဆာင္သြားေသာ ဘ႑ာေတာ္မ်ားမွာ မိဂဒါဝုန္ေတာရိွ ေက်ာင္းေတာ္
မ်ားမွ အမ်ားဆံုးပါဝင္ေပသည္။
ရန္သူမြတ္ဆလင္မင္းတို႕ ဖ်က္ဆီးပစ္ခဲ့ေသာ မိဂဒါဝုန္အေဆာက္အအံုတို႕မွာ ခရစ္ ၁၂-ရာစုမွစ၍ ၁၇-ရာစုထိ
ေျမၾကီးထဲ၌ ျမဳပ္လ်က္ရိွခဲ့ေသာ္လည္း ပတ္ဝန္းက်င္ရိွ ရပ္သူရြာသားမ်ားသည္ ထိုအေဆာက္အအံုမ်ားမွ ပစၥည္းတို႕ကို
မည္သည့္အခါမွ ထုတ္ယူအသံုးမျပဳခဲ့ေခ်။ ရာဇဝင္တစ္ခါေျပာင္း၍ အဂၤလိပ္လက္ထက္သို့ ေရာက္လတ္ေသာ္ မကၠင္ဇီ
ဆိုသူ ေက်ာက္စာဝန္ၾကီးသည္ ခရစ္ ၁၈၁၅-ခုနွစ္တြင္ ဤေနရာကို စတင္တူးေဖာ္ေလသည္။ တစ္ဖန္ ဆာအလက္ဇနၵား
ကာနင္ဂန္သည္ ခရစ္ ၁၈၄၅-ခုနွစ္တြင္ ဆက္လက္တူးေဖာ္ျပန္ေလသည္။ ထိုပုဂၢိုလ္ၾကီး တူးေဖာ္ခဲ့စဥ္က ရရိွခဲ့ေသာ
ပစၥည္းအခ်ိဳ႕ကို မိဂဒါဝုန္ျပတိုက္၌ သိမ္းဆည္းထား၍ အခ်ိဳ႕ကိုမူ ကာလကတၲားျပတိုက္ၾကီးသို့ ပို့ေလသည္။ ဤသို့တူး
ေဖာ္ေသာအခါ ေက်ာက္အုတ္မ်ားစြာတို႕ကို ဗာရာဏသီၿမိဳ႕သို့ ယူေဆာင္ျပီးလွ်င္ ကိြင္းေကာလိမ္၊ ဝရုနာျမစ္ရိွ ဒြန္ကင္
တံတားဘူတာရံုစသည္တို႕ကို ေဆာက္လုပ္ၾကေလသည္။ ဝရုနာျမစ္ရိွ ေရကာတံတိုင္းၾကီးကိုလုပ္ရာ၌လည္း
ေတာ္ တစ္ဖက္ပါေသာ ေက်ာက္စာေပါင္း ၄၈-ခ်ပ္နွင့္ပန္းပုပန္းနြယ္ပါေသ
ေလသည္။ ယခု ကြ်နု္ပ္တို႕ေခတ္မွာပင္ ဤကဲ့သို့ အသံုးခ်ၾကသည္ကို ေတြ႕ရျခင္းျဖင့္ ေရွးကမည္ေရြ႕မည္မွ် အသံုးခ်ခဲ့
ျပီနည္းဆိုတာကို ေတြးဆစရာၾကီးတစ္ခုပင္ ျဖစ္ေလသည္။
မြတ္ဆလင္တို႕ ဖ်က္ဆီးျခင္းေၾကာင့္ ျပိဳပ်က္၊ ကို်းပဲ့လ်က္ရိွေသာ ရုပ္တုေတာ္မ်ား၊ သပိတ္ကဲြ၊ အိုးကဲြ၊ အိုးျခမ္းမ်ား
ကို ယခုအခါ ေက်ာက္စာဘက္ဌာနမွ ေဆာက္လုပ္ထားေသာ ျပတိုက္ထဲတြင္ ကြ်နု္ပ္တို႕ ဖူးျမင္ၾကရသည္။ ထိုျပတိုက္ထဲ
၌ အာေသာကေက်ာက္စာတိုင္မွ ေက်ာက္ျခေသၤ့ရုပ္ သံုးပြင့္ဆိုင္ၾကီးလည္းရိွ၏။ ေက်ာက္စာမ်ားလည္း ရိွ၏။ က်ယ္ျပန့္
လ်က္ သာယာနာေပ်ာ္ဖြယ္ရိွေသာ ေက်ာင္းေတာ္ၾကီးမ်ားကား အုတ္နံရံၾကီးမ်ား၊ သမံတလင္းမ်ားျဖင့္ ျပိုလ်က္ရိွေလရာ
လာေရာက္ဖူးေျမာ္ၾကသူ ဗုဒၶဘာသာဝင္ သူေတာ္စင္တိုင္း ေရွးေခတ္ကို ျပန္လည္ တ,သလြမ္းဆြတ္ရေလသည္။ ဤဌာန
ကို ဖူးျမင္ရသူတိုင္း ကြ်နု္ပ္တို႕သနၲာန္၌ ထၾကြေလ့ရိွေသာ ေသာကတည္းဟူေသာ ဒီလိႈင္းၾကီးကို သံေဝဂတရားျဖင့္ကာ
ဆီးရေပသတည္း။
(From the report of a tour in the Gorakhpur District, By A.C.L.Cirlcyle in 1875-1876 and 1876-
1877. Pages 62-63)
Kushinagar Temple
............In the inner doorway of the temple itself I made an interesting discovery, In two hollows on
each side at the lower part of the temple, I found the acient cupshaped iron pivots hinges. I found some
fragments of back charred wood which showed that the door had been destroyed by fire; and as numerous
bones and various charred substances were found in the outer chamber as well as in both doorways.
It was evident that Buddhism had been destroyed by fire and sword.
မစၥတာကလိတ္၏ ဂိုရတ္ပူဒိစျတိတ္ ခရီးစဥ္စာအုပ္ စာမ်က္နွာ ၆၂၊ ၆၃တြင္ ေရးသားထားသည္မွာ
ကုသိနာရံုေက်ာင္းေတာ္
''ကုသိနာရံုဘုရားေက်ာင္းေတာ္ၾကီ
ရိွရေပသည္။ ေက်ာင္းေတာ္ၾကီး၏ေအာက္တံခါး ၂-ဘက္တြင္ အေခါင္းၾကီး ၂-ခုရိွေလသည္။ ထိုအေခါင္းမ်ားထဲ၌ ေရွး
ေဟာင္းတံခါးမ်ားတြင္ တပ္ဆင္ခဲ့ေသာ ေရွးေဟာင္းပံုစံရိွေသာ သံပတၲာမ်ားနွင့္မီးေသြးအစအနမ်ား
ျပင္ မ်ားစြာေသာ အရိုးမ်ားနွင့္မီးေလာင္ကြ်မ္းထာ
ေတြ႕ရိွရေသး၏။ ထိုသို့ေတြ႕ရိွရေသာ မီးေသြးမ်ား၊ လူရိုးမ်ားနွင့္ေလာင္ကြ်မ္းထားေ
ေက်ာင္းေတာ္ၾကီးကို မီးရိႈ့ဖ်က္ဆီးေလေၾကာင္း ထင္ရွားေလသည္။ ဗုဒၶဘာသာကို မီးနွင့္ဓားလက္နက္တို႕က အစတံုး
ေအာင္ ဖ်က္ဆီးပစ္ေလသတည္း''။
အထက္ပါစကားရပ္မ်ားအရ ကုသိနာရံုေက်ာင္း၊ ေစတီ၊ ပုထိုးမ်ားကို မီးစေသာ လက္နက္တို႕ျဖင့္ ဖ်က္ဆီးေလ
ေသာေၾကာင့္ ပ်က္စီးရေၾကာင္း ထင္ရွားေလသည္။ အဘယ္သူသည္ ဖ်က္ဆီးေလသနည္းဟူေသာ လက္သည္ကို ေဖာ္
ထုတ္ရန္ လိုေပသည္။ ထိုသူကား မဟာမက္ကုတ္ဘြဒၵိန္အဲဘတ္ ျဖစ္သည္။ သူသည္ ခရစ္ ၁၁၉၇-ခုနွစ္တြင္ ေအာက္(ဒ္)
နွင့္တရဟုတ္နယ္အပါအဝင္ျဖစ္ေသာ ကုသိနာရံုဘက္သို့ ခီ်တက္တိုက္ခိုက္ေလရာ တစ္လအတြင္း သိမ္းပိုက္မိေလသည္။
ထိုေရာအခါက ကုသိနာရံုဌာန၌ ေက်ာင္းၾကီးငယ္ေပါင္း ၃ဝ၊ ေစတီ ၈-ဆူနွင့္သံဃာေတာ္ေပါင္း ၃ဝဝ-ခန့္ ေနထိုင္သီ
တင္းသံုးၾကေလသည္။ ထိုသူသည္ ေက်ာင္းရိွသံဃာေတာ္တို႕အား ဝါဝါျမင္သမွ် လိုက္လံသတ္ျဖတ္ေလေသာ္ ရဟန္းေတာ္
အရွင္ျမတ္တို႕မွာ ဘုရားပရိနိဗၺာန္ျပဳရာဂူၾကီးထဲသိ
ဘက္မွ တံခါးမ်ားကိုပိတ္ကာ မီးရိႈ့၍သတ္ေလရာ သံဃာေတာ္အရွင္ျမတ္တို႕မွာ မီးပံုၾကီးထဲ၌ တဗုန္းဗုန္းလဲကာ ေသပဲြ
ဝင္ၾကရရွာေလသည္။ မစၥတာကလိတ္ တူးေဖာ္၍ရရိွသည္ဆိုေသာ အရိုးမ်ားကား ထိုရဟန္းေတာ္မ်ားအရွင္ျမတ္တို႕၏
အရိုးမ်ားပင္ျဖစ္သည္။ မစၥတာကလိတ္က ကုသိနာရံုဖ်က္ဆီးပစ္သူလက္သည္ကို
ေဗာဓိအသင္းၾကီး၏စကၠေတရီခ်ဳပ္ၾကီ
(Buddhist Shrines in India) ေခၚစာအုပ္တြင္ ေရးသားထားေလသည္။ ထို့ေၾကာင့္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ၾ
ပရိနိဗၺာန္ျပဳရာဌာနၾကီးတစ္ခုပင္
သံေဝဂယူၾကပါကုန္။
ယခုအထင္အရွား ေတြ႕ျမင္ရေသာ အေဆာက္အအံုမ်ားမွ ေက်ာင္းေတာ္ပ်က္ၾကီးမ်ား၊ ေစတီၾကီးတစ္ဆူ၊ ပရိ
နိဗၺာန္လိုဏ္ဂူၾကီးတစ္ခု၊ မာထဂူဝေခၚဘုရားတစ္ဆူနွင့္ေတေဇာဓ
တို႕ျဖစ္သည္။
သာဝတၴိ
သာဝတၴိၿမိဳ႕ေတာ္မွာ ပေသနဒီေကာသလမင္းၾကီး၏ထီးနန္းစို
၇-ကုေဋမွ်ေနထိုင္ၾကေလသည္။ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ဘုရားသည္ ၁၈-ဝါကာလပတ္လံုး သီတင္းသံုးေတာ္မူခဲ့ေသာ ေနရာျဖစ္
ျခင္းေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာက်မ္းဂန္တို႕၌ အလြန္ထင္ေပၚေလသည္။ သာဝတၴိျပည္တြင္ ထင္ရွားခဲ့ေသာ အေဆာက္အအံု
ၾကီးမ်ားကား အနာထပိဏ္သူေဌးၾကီး၏ေကာင္းမႈေတာ္
ခါဒါယိကာမၾကီး၏ေကာင္းမႈေတာ္ ပုဗၺာရံုေက်ာင္းေတာ္ၾကီးနွင့္ပေ
ဤမွ်ေက်ာ္ေစာထင္ေပၚခဲ့ေသာ သာဝတၴိျပည္ၾကီးသည္ ခရစ္သံုးရာအတြင္း ဆုတ္ယုတ္၍ အိမ္ေျခ ၂ဝဝ-မွ်သာ ျြကင္း
က်န္ျပီးလွ်င္ ခရစ္ ၆-ရာစုအတြင္းက်ေသာ ဆာဆကၤမင္းလက္ထက္တြင္ လံုးဝပ်က္စီးသြားရေလသည္။ မြတ္ဆလင္မ်ား
ဖ်က္ဆီးခိ်န္၌ကား မရိွေတာ့ျပီ။ ယခုအခါ ဤၿမိဳ႕၏အေရွ့ဘက္မ်က္နွာကို အစီရဝတီျမစ္ေရစားျခင္းေၾကာင့္ မိုင္ဝက္
ခန့္ ေရထဲက်သြားေလျပီ။ ထိုၿမိဳ႕ရိွ ေဇတဝန္ေက်ာင္းေတာ္ၾကီးကို ေက်ာက္စာဘက္ဌာနကတူးေဖာ္ရာတြင္ ေက်ာင္းေတာ္
ၾကီးနွင့္တကြ ဂနၶကုဋီတိုက္ေလးလံုး ေညာင္ေစာင္းေတာ္ၾကီးတစ္ခု ေပၚထြက္ကုန္သည္။ အရွင္သာရိပုတၲရာ၏ဓာတ္ေတာ္
ေစတီတစ္ဆူ၊ အာနနၵာေဗာဓိပင္ေတာ္နွင့္ေရတြင္း
ဤအေျခအေနကိုသာ ျမင္ရေတာ့မည္ျဖစ္၍ ေရွးေခတ္ကို အာရံုျပဳ၍သာ ဖူးေျမာ္ၾကပါကုန္။
မြတ္ဆလင္တို႕သည္ အိနၵိယျပည္တစ္ဝန္းရိွ သာသနာေတာ္ကို အနံွ့အျပား ရက္စက္စြာ ဖ်က္ဆီးၾကေလသည္။ ထို
သို့ဖ်က္ဆီးသည္ကို ခေရေစ့တြင္းက် သိနိုင္ဖို့ရာကား မလြယ္လွေပ။ ရာဇဝင္ပညာနွင့္အသက္ေမြးျမူၾကေသာ
ဆာၾကီးတို႕သည္ပင္လွ်င္ ကုန္စင္ေအာင္မသိၾကေခ်။ ထို့ေၾကာင့္ ကြ်နု္ပ္သည္ ရွာေဖြစုေဆာင္း၍ရရိွအပ္ေသာ အကိုးအကား
မ်ားျဖင့္ သိသေလာက္ကို ေရးသားရေပသည္။
Bihar and Orissa District Gazetters(Patna)
By L.S.S.O., Malley, I.C.S., Page No.20
The Mohammed Conquest
The Buddhism of Magadha was finally swept away by the Mohammed invasion under Bakhityar
Khilji. In 1197, the capital, Bihar was seized by a small number of two hundred horse men, who rushed the
postern gate and sacked the twon. The slaughter of the "shaven headed Brahmins" as the Mohammed
chronicle called the Buddhist monks, was so complete that when the victor searched for someone capable
of explaining the contents of the monastic libraries, not a living man could be found who was able to do so,
"It was discovery," it was said, "that the whole place and city was a place of study" * A similar fate befell
the other Buddhist institution, against which the combined intolerance and rapacity of the invaders were
directed. The monasteries were sacked and monks slain. Many of the temples were idols were broken
and trodden underfoot. Those monks who escaped from the sword fled to Tibet, Nepal and southern
India, and Buddhism as a popular religion in Bihar, its last abode in northern India was finally destroyed.
Thence forward Patna passed under the Mohammedan rule.
မစၥတာမာေလ၏ဘီဟာနွင့္ျသရိစၥဂဇက္တ
မဟာေမဒင္မ်ား ပါဋလိျပည္ကို နိုင္နင္းျခင္း
အဓိပၸါယ္။ ။''မာဂဓတိုင္း ဗုဒၶသာသနာေတာ္သည္ ဘတ္တီယာခိလဂီ် အမွူးရိွေသာ မဟာေမဒင္မ်ား
ဝင္ေရာက္တိုက္ခိုက္ျခင္းေၾကာင့္
ပါဋလိပုတ္ၿမိဳ႕ေတာ္ၾကီးကို ျမင္းစီးစစ္သား ၂ဝဝ-မွ်ျဖင့္ ၿမိဳ႕တံခါးၾကီးမွ ဝင္ေရာက္ကာ သိမ္းပိုက္ေလသည္။ မဟာေမဒင္
မွတ္တမ္းမ်ားတြင္ ဗုဒၶဘာသာဘုန္းၾကီးမ်ားဟု ေခၚဆိုထားေသာ ဦးျပည္းေခါင္းတံုးပုဏၰား(မဟာယာန
သည္။)ကို အစေပ်ာက္ေအာင္ သတ္ျဖတ္ၾကေလရာ ေက်ာင္းေတာ္မ်ားရိွ ပိဋကတ္တိုက္မ်ားတြင္ ပါဝင္ေသာအေၾကာင္း
အရာမ်ားကို ေျပာျပျခင္းငွာ စြမ္းေဆာင္နိုင္ေသာသူမ်ားကို ရွာေဖြပါေသာ္လည္း ရဟန္းေတာ္တစ္ပါးကိုမွလည္း မေတြ႕
ရေတာ့ေခ်။ ဤအေၾကာင္းနွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ကြ်နု္ပ္တို႕ သိရိွရသေလာက္မွာ ၿမိဳ႕ေတာ္ၾကီးတစ္ခုလံုးသည္ ပညာသင္ၾကား
ရာ ဌာနၾကီးျဖစ္ေလသည္။ ခီ်တက္တိုက္ခိုက္သူတို႕၏ေဒါသအဟု
သည္လည္း အထက္ပါပ်က္စီးျခင္းကံၾကမၼာနွင့္
ရဟန္းေတာ္မ်ားအား ရက္စက္စြာ သတ္ျဖတ္ျခင္း၊ ေစတီပုထိုးမ်ားကို ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္စြာ ဖ်က္ဆီးေခ်မႈန္းျခင္း၊ ေရ
တြက္ျခင္းငွာ မစြမ္းနိုင္ေသာ ရုပ္တုေတာ္မ်ားအား ရိုက္ခ်ိဳးျခင္း၊ ေျခနွင့္နင္းျခင္းစသည္တို႕ကို ျပဳလုပ္ေလရကား ဓား
ေဘးမွ လြတ္ေျမာက္ၾကရွာေသာ ရဟန္းေတာ္တို႕မွာ တိဗက္၊ နိေပါလ္နွင့္အိနၵိယျပည္ေတာင္ပို
သည္။ ေျမာက္ပိုင္းအိနၵိယ၌ ေနာက္ဆံုးတည္ရိွခဲ့၍ ဘီဟာေခၚမဂဓနယ္တြင္ နိုင္ငံေတာ္ဘာသာျဖစ္ခဲ့ဖူးေသာ ဗုဒၶဘာ
သာသည္ ေနာက္ဆံုးပ်က္စီးျခင္းသို့ေရာက္
ဒင္တို႕ အုပ္ခု်ပ္ျခင္းကို ခံရေလသည္။''
အထက္ပါ ဝင္ေရာက္တိုက္ခိုက္ ဖ်က္ဆီးမႈတြင္ အေသာကမင္းတရားၾကီး၏ေကာင္းမႈေတာ္
ေစတီ၊ အေသာကာရံုေက်ာင္း စေသာ အေဆာက္အအံုေပါင္းမ်ားစြာ ပါဝင္ပ်က္စီးရေလသည္။ ယခု ကြ်နု္ပ္တို႕သြား
ေရာက္ၾကည့္ရႈေသာအခါ ေမာရိယၿမိဳ႕ေတာ္ျဖစ္ေသာ ပါဋလိပုတ္ၿမိဳ႕ရာၾကီးကို အထင္အရွား မေတြ႕ရေတာ့ေခ်။ ေရွး
ေဟာင္း ပါဋလိပုတ္ျပည္သည္ ယခုရိွေနေသာ ပါဋနာၿမိဳ႕၏ေအာက္ ၂၄-ေပခန့္တြင္ ျမဳပ္လ်က္ရိွသည္ဟု ေက်ာက္စာ
ဘက္ဌာနမွ ယူဆထားေလသည္။ ပါဋနာစီတီအေရွ့ဘက္ ဖာလံုဝက္ေလာက္တြင္ ေစတီၾကီးတစ္ဆူကို ေတြ႕ရ၏။၄င္း
ေစတီၾကီး၏အထက္ပိုင္းကို မြတ္ဆလင္တို႕က ျဖိဳဖ်က္ျပီးလွ်င္ ဗလီတိုက္ၾကီးတစ္ခု ေဆာက္လုပ္ထားေလသည္။
မဟာေမဒင္တို႕သည္ ဘီဟာၿမိဳ႕ကို ေအာင္ျမင္စဥ္ ေက်ာင္းေတာ္မ်ားကို လုယက္ဖ်က္ဆီးျပီးလွ်င္
ဘတ္တီယာခိလဂီ်သည္ ရဟန္းေတာ္မ်ားအား သတ္ျဖတ္ပစ္ေလသည္။ သို့ေသာ္ ဘီဟာၿမိဳ႕သည္ ခရစ္ ၁၅၄၁-နွစ္တိုင္
ေအာင္ မဟာေမဒင္ဘုရင္ခံမ်ား အဆက္ဆက္ ရံုးစိုက္သြားေသာေနရာျဖစ္သည္။ (မွတ္ခ်က္-ဗီယာၿမိဳ႕ကို မြတ္ဆလင္တို႕
သိမ္းပိုက္စဥ္က ေက်ာင္းကန္အေဆာက္အအံုမ်ားကိုသာ ဖ်က္ဆီးခဲ့၍ တျခားအေဆာက္အအံုမ်ားကို မဖ်က္ဆီးခဲ့ေခ်။)
ဘီဟာၿမိဳ႕၏ေနရာတကာတြင္ မြတ္ဆလင္အရိုးဂူၾကီးမ်ားကို ေတြ႕ျမင္ရေလသည္။ ထိုအရိုးဂူမ်ား
တြင္ပါဝင္ေသာ အုတ္အၾကီးအငယ္ ေလးေထာင့္မ်ားနွင့္ပန္းပုပန္းနြ
သို့တည္းမဟုတ္ ဟိႏၵဴဘာသာဝင္တို႕၏အေဆာက္အအံုပ်က
ဘီဟာၿမိဳ႕အနီးရိွ ကာဒီကူမစ္ေခၚမြတ္ဆလင္တစ္ဦး၏အရို
ေက်ာင္းေစတီမ်ားမွ ၾကြင္းက်န္ေနေသာ ပစၥည္းမ်ားျဖင့္ ေဆာက္လုပ္ထား၏။ ထိုဂူသို့သြားရာလမ္းမွာမူကား ေစတီပ်က္၊
ေက်ာက္တိုင္ပ်က္တို႕မွ ပစၥည္းမ်ားပါဝင္ေလသည္။ ဤေနရာမွ ေရွ့ဘက္ခပ္လွမ္းလွမ္းေနရာတြင္ အျမင့္အားျဖင့္ ၁၁-
ေပ၊ အက်ယ္အားျဖင့္ ၇-ေပရိွေသာ ဂိတ္ေပါက္တံခါးၾကီးတစ္ခုနွင့္မု
ရိွျပန္ေသး၏။၄င္းတံခါးမၾကီး၏ရာဇ
ျဖစ္သည္ဟူ၏။''
မွတ္ခ်က္။ ။ဤေနရာကား ဂုတၱမင္းမ်ားလက္ထက္တြင္ စည္ပင္ခဲ့ေသာ ေပါတိကသံဃာရာမျဖစ္သည္။ ဤေက်ာင္း
ေတာ္ၾကီးသည္ ခရစ္ ၇ဝဝ-နွင့္၈ဝဝေလာက္တြင္ သံဃာေတာ္ေပါင္း ၁ဝဝဝ-ခန့္ သီတင္းသံုးေနထိုင္ခဲ့ေလသည္။ ဤ
ဌာနသည္လည္း မြတ္ဆလင္တို႕ လက္ခ်က္ေၾကာင့္ အနၲိမဘဝသို့ဆိုက္ေရာက္ရေၾကာင္း ေဖၚျပပါယုတၲိမ်ားျဖင့္ လံုေလာက္
ေပျပီ။
ေမဃဝတီဆရာေတာ္ ဦးနာရဒ၏ ဗုဒၶသမိုင္း (သို့မဟုတ္) အမွတ္တရဒိုင္ယာရီစာအုပ္မွ ေကာက္ႏုတ္တင္ျပသည္။
No comments:
Post a Comment